IK HEB EEN MISSIE: IN 2025 KAN IEDEREEN IN NEDERLAND YONDEREN; BEWUST CREATIEF EN PROBLEEMOPLOSSEND DENKEN

Creatieve mensen zijn gelukkiger, en gelukkige mensen zijn creatiever.

Toen ik als leraar Engels en leidinggevende in het onderwijs werkte, was ik (weet ik achteraf) niet echt op mijn best, en zeker niet op mijn gelukkigst. Ik liet mijn grootse ambities over de ideale les Engels al snel vervagen door routine en de overtuiging: "dat kan of mag toch niet." Ik liet me snel door (af en toe demotiverende maar goed bedoelde) adviezen van ervaren collega's leiden. "Nee, je kunt beter niet van het boek afwijken, anders komen we in de knoop met de toetsen." Zo werkte ik jaren in de onderwijssector, totdat ik op een dag wist: zoals het nu gaat, zo wil ik het niet meer. Maar hoe dan wel?

Achteraf gezien was dat een eerste cruciale stap. Ik stopte met denken in problemen en ging op zoek naar mogelijkheden. Ik ontdekte mijn aangeboren creatieve denkkracht bij het aangaan van uitdagingen. Daardoor ging ik me meer en meer verdiepen in hoe het proces rond creativiteit en innovatie werkt en paste de inzichten toe in mijn eigen zoektocht.

Het werd me al snel duidelijk waarom ik in het verleden niet of nauwelijks succes ervoer.

  • Ik was bang om te falen en durfde niet uit mijn comfort zone te stappen.
  • Ik maakte mezelf afhankelijk van mijn omstandigheden in plaats van zelf keuzes te maken.
  • Ik stroomde over van de belemmerende gedachten en durfde daardoor nooit initiatief te nemen.
  • Ik vertrouwde op routine en het bekende en wist niet hoe ik meer en betere mogelijkheden kon vinden, laat staan ook werkelijk uit te voeren.

Maar dat veranderde snel. Ik durfde met mijn nieuwe mindset en vaardigheden weer groots te denken en begon te floreren. Door me verder te verdiepen in de fases, regels en valkuilen van een ontwikkelproces, ontdekte ik niet alleen hoe ik zelf belemmeringen overwon en groeide, maar ook hoe ik anderen daarbij kon helpen. Steeds vaker hoorde ik van mensen: "Ik wist niet ik het in me had," of "Ik zou willen dat ik dit jaren geleden al wist," en toen hakte ik de knoop door: hier ga ik mijn werk van maken.

De toekomst van ons onderwijs

In de steeds sneller veranderende 21ste eeuw moet iedereen leren omgaan met de onvoorspelbaarheid van onze (nabije) toekomst. Om de angst voor een onvoorspelbare toekomst te kunnen overwinnen, is de vaardigheid van creatief en probleemoplossend denken in het onderwijs cruciaal. Om twee redenen:

  • Voor onze leerlingen: 80% van de banen die een basisschoolleerling in zijn leven gaat uitvoeren, bestaat nu nog niet. We moeten kinderen leren wat ze over 20 jaar nodig hebben, niet wat wij 20 jaar geleden nodig hadden.
  • Voor het beste onderwijs: de wereld om ons heen blijft zich ontwikkelen en het onderwijs moet meegroeien. Maar hoe doe je dat als jij en je team zelf nooit hebben geleerd creatief en innovatief te denken en een cultuur van angst en weerstand overheerst? Hoe houd je je aanbod constant in ontwikkeling en ervaar je dat als energiegevend in plaats van energieslurpend? En bovenal: van wie gaan onze leerlingen deze vaardigheid leren als hun leraren die niet bewust beheersen en zelf niet toepassen in hun werk?

Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad, zei dit over mijn workshop:
"De training van Erna zet je letterlijk aan het denken, en aan het werk! Je leert in korte tijd dat je als organisatie en als mens vaak vastgeroest zit in bepaalde denkpatronen en je leert hoeveel rijker oplossingen en antwoorden worden als je creativiteit toelaat in je denkproces. Erna begeleidt deze training met scherpte en humor, zodat alle aanwezigen in korte tijd tot ongekende creativiteit komen."

Waarom werken met mij? Ik was meer dan tien jaar werkzaam in het onderwijs als leraar, teamleider en programmamanager bij de Onderwijscoöperatie. Daarnaast ben ik afgestudeerd beeldend kunstenaar en gecertificeerd creatief denker. Door deze unieke combinatie ken ik zowel de onderwijswereld als het creatieve proces van binnen en buiten.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen creatief kan denken en daarmee meer succes en geluk ervaart in het werk. Maar helaas zetten maar weinigen van ons deze vaardigheid actief, bewust en doelgericht in om leiding te geven aan excellent onderwijs. Gewoon omdat we het nooit geleerd hebben. Daar wil ik verandering in brengen.

Benieuwd hoe ik dat doe?

Lees verder op de pagina AANBOD om te zien wat ik aanbied om je te helpen.

 

DOWNLOAD GRATIS 
HET E-BOOK MET 5 STAPPEN RICHTING HET BESTE ONDERWIJS

en ontvang wekelijks tips, artikelen en inspiratie om leiding te geven aan het beste onderwijs.
 
E-mail *
Voornaam *
 * Verplicht
 

Privacy waarborg: je gegevens worden in geen geval doorgegeven aan derden.








>> Bekijk HIER de laatste blog





Naast creatief denker ben ik ook creatief doener en exposeer ik regelmatig met mijn tekeningen en schilderijen. Nieuwsgierig? >> Ga naar www.reiken.nl



ERNA REIKEN
0624 978 220

erna@yondering.nl
Postadres:
De Kerspel 3
6932 AK WESTERVOORT


Regelmatig door Yondering geïnspireerd worden in creatief en innovatief denken? Vul hier je naam en e-mailadres in.

Naam:

E-mail:

© Yondering | disclaimer | algemene voorwaarden | KvK 60155981 | vormgeving © Ontwerpstation